Center za socialno delo Ljubljana

  • Dalmatinova ulica 2
    1000 Ljubljana
  • T: 01 475 08 50
  • E: gp-csd.ljubl@gov.si

Osebna asistenca

Objavljeno: 10. 12. 2019

Zakon o osebni asistenci omogoča invalidom pomoč pri vseh tistih opravilih in dejavnostih, ki jih oseba ne more izvajati sama zaradi vrste in stopnje invalidnosti, a jih vsakodnevno potrebuje doma in izven doma, da lahko živi neodvisno in aktivno ter da je enakopravno vključen v družbo. Osebna asistenca je zagotovljena vsakemu, ne glede na njegov dohodek in premoženje, v kolikor izpolnjuje naslednje pogoje:

  • če zaradi invalidnosti potrebuje pomoč pri opravljanju aktivnosti, vezanih na samostojno osebno in družinsko življenje, vključevanje v okolje, izobraževanje in zaposlitev,
  • če je državljan Republike Slovenije s stalnim bivališčem v Republiki Sloveniji ali tujec, ki ima stalno prebivališče v Republiki Sloveniji,
  • če je stara od 18 do 65 let,
  • če živi ali bi želela živeti v samostojnem ali skupnem gospodinjstvu zunaj celodnevne institucionalne oskrbe in
  • če potrebuje pomoč najmanj 30 ur tedensko.

Glede na potrebe je oseba lahko upravičena do enega ali več osebnih asistentov. V kolikor upravičena oseba uveljavlja osebno asistenco pred dopolnjenim 65. letom starosti, je do nje upravičena tudi po tem, ko dopolni to starost. Gluha, slepa ali gluhoslepa oseba, ki potrebuje samo pomoč pri komunikaciji in spremstvu, hkrati pa ne izpolnjuje pogoja najvišje starostne meje in če tudi ne potrebuje pomoč najmanj 30 ur tedensko, lahko pridobi osebno asistenco v obsegu 30 ur na mesec. Oseba lahko namesto osebne asistence izbere denarno nadomestilo v višini dodatka za pomoč in postrežbo pri opravljanju večine osnovnih življenjskih potreb, ki je določen v zakonu, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje.

O pravici do osebne asistence odloča center za socialno delo. Center za socialno delo Ljubljana ima zaposlene štiri koordinatorje invalidskega varstva, ki sedijo na enotah:

  • Enota Ljubljana Bežigrad pokriva območje enot Bežigrada in Ljubljane Center,
  • Enota Ljubljana Moste-Polje pokriva območje enot Moste Polje in Logatca,
  • Enota Ljubljana Vič-Rudnik pokriva območje enot Vič-Rudnik in Grosuplja in
  • Enota Ljubljana Šiška pokriva območje enot Šiške in Vrhnike.

Posameznik lahko vlogo odda na svoji enoti Centra za socialno delo Ljubljana (glede na stalno prebivališče), ki bo vlogo poslala koordinatorju ali na enoti, kjer sedi koordinator invalidskega varstva, ki je krajevno pristojen za njeno območje. Seznam koordinatorjev invalidskega varstva in njihove kontakte se lahko pridobi na spletni strani Centra za socialno delo Ljubljana (csd-slovenije.si/csd-ljubljana/obmocni-center - podatke najdete čisto spodaj na tem spletnem mestu).

Po prejeti vlogi koordinator invalidskega varstva pregleda vlogo. V kolikor ta ni popolna, pošlje vlagatelju poziv za dopolnitev vloge. Nato center za socialno delo imenuje komisijo. Komisija je sestavljena iz dveh izvedencev, ali dveh predstavnikov socialnega varstva ali enega predstavnika socialnega varstva in enega predstavnika uporabnikov. Sestavo predstavnikov izvedencev lahko oseba izbere sama. Izvedenca komisije obiščeta osebo na domu, s katerim opravita razgovor glede potrebnih storitev osebne asistence, nato pa izdelata mnenje o številu ur in vsebini osebne asistence ter mnenje posredujeta pristojnemu centru za socialno delo. Na podlagi mnenja komisije center za socialno delo izda odločbo o pravici do osebne asistence, s katero oseba pridobi pravico do osebne asistence. Osebno asistenco izvajajo dobrodelne organizacije, organizacije za samopomoč in invalidske organizacije, zavodi in samostojni podjetniki. Lista izvajalcev je objavljena na spletni strani Ministrstva za delo, družino, socialno varnost in enake možnosti. Na podlagi liste izvajalcev si mora oseba samostojno najti izvajalca, ki mu bo nudila osebno asistenco. Skupaj z izvajalcem izdelata izvedbeni načrt. Načrt je pisni dogovor o storitvah osebne asistence, ki jih oseba potrebuje glede na odločbo centra za socialno delo o pravici do osebne asistence. V njem so zapisane vrste nalog, ki jih opravlja osebni asistent, koliko osebnih asistentov bo nalogo opravljalo, kdaj se bo izvajala osebna asistenca pri osebi ter pravice in obveznosti osebe, osebnih asistentov in izvajalca. Podpisan izvedbeni načrt izvajalec osebne asistence pošlje krajevno pristojnemu centru za socialno delo. Vsaj enkrat letno ali po potrebi koordinator preverja izvajanje osebne asistence pri osebi doma in pri izbranem izvajalcu.

Osebni asistent lahko osebi pomaga pri:

  1. storitvah, namenjenih osebni pomoči osebe:
  • pomoč pri oblačenju in slačenju,
  • pomoč pri uporabi stranišča oziroma pri odvajanju,
  • pomoč pri kopanju in umivanju ter vzdrževanju osebne higiene,
  • pomoč pri hranjenju in pitju,
  • pomoč pri gibanju, posedanju, premeščanju, vstajanju ali nameščanju v ustrezen položaj,
  • pomoč pri namestitvi, upravljanju in uporabi ortopedskih in tehničnih pripomočkov, vodenje in pomoč pri orientaciji slepe in gluhoslepe osebe,
  • obvezna prisotnost pri osebi v primerih najtežje invalidnosti, ki zajema čas, v katerem osebni asistent ni neposredno angažiran, je pa njegova prisotnost nujna,
  • pomoč pri jemanju zdravil in opravljanju drugih aktivnosti v zvezi z zdravjem, za katere bi se lahko usposobila oseba sama in jih tudi opravljala, če ne bi potrebovala osebne asistence, saj se za opravljanje storitve ne zahteva posebnih znanj,
  1. storitvah, namenjenih pomoči v gospodinjstvu in drugih dnevnih opravilih:
  • pomoč pri pripravljanju hrane in kuhanju,
  • pomoč pri čiščenju in vzdrževanju bivalnih prostorov (sesanje, pranje perila, likanje, brisanje prahu, čiščenje oken in tal, opravljanje drobnih hišnih opravil itd.),
  • pomoč pri oskrbi in negi otroka osebe/starša ob njegovi prisotnosti in navodilih,
  • pomoč pri urejanju osebne dokumentacije,
  • pomoč pri oskrbi hišnih ljubljenčkov,
  • pomoč pri vsakodnevnih nakupih in nakupih predmetov trajne rabe,
  1. spremstvo:
  • vodenje in pomoč pri orientaciji v prostoru,
  • vožnja avtomobila (osebno spremstvo in osebni prevoz),
  • pri vključevanju v športne, rekreacijsko športne in kulturne dejavnosti,
  • pri ohranjevanju zdravja v zdraviliščih in na drugih krajih,
  • druga pomoč, ki se nanaša na spremstvo v situacijah, kjer oseba pri spremstvu potrebuje pomoč,
  1. pomoč na delovnem mestu in v izobraževalnem procesu:
  • namestitev opreme in pripomočkov ter delovnih in študijskih sredstev,
  • pri urejanju in vodenju dokumentacije, branju in pisanju, spremljanje na šolske in izven šolske aktivnosti ter spremljanje na izobraževanja in druge aktivnosti v okviru izobraževalnega ali delovnega procesa,
  • pomoč pri uporabi informacijsko komunikacijske tehnologije,
  1. pomoč pri komunikaciji:
  • pri branju besedil v prilagojenih načinih sporazumevanja (knjig, strokovne literature, časopisov, literature po izboru osebe),
  • pri komunikaciji preko različnih informacijsko komunikacijskih tehnologij na zahtevo osebe,
  • prenos vseh informacij iz in v okolje na zahtevo osebe,
  • tolmačenje in prenos informacij osebi na podlagi slikovnega materiala.